Regen van bewustzijn

Lego Lima’s toelichting op het werk

We leven allemaal in een ‘global village’ en Moeder Aarde – in mijn eigen moedertaal Mae Terra – is ons gemeenschappelijk huis. We ontvangen vrijwel iedere dag signalen dat ons huis in gevaar is; signalen dat het klimaat verandert en dat de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen in gevaar is. We moeten het denken in korte termijn-belangen vervangen door een nieuw bewustzijn of bewustwording.
Voor mijn gevoel is dat proces van bewustwording een proces van (kleine) stappen. Stapsgewijs leren wij ons aan te passen aan een nieuwe werkelijkheid. Stap voor stap realiseren wij ons dat we ons op een andere manier moeten verhouden tot Moeder Aarde, in het belang van onze kinderen en kleinkinderen. Ik studeer momenteel filosofie en las ideeën die mij aanspraken en inspireerden: Het bewustzijn van jezelf (een proces van praten, creëren, bevestigen, voorstellen en innoveren) en het bewustzijn over de ander (luisteren, absorberen herformuleren, herzien en innoveren) moeten in harmonie samenkomen: reflectie over jezelf en reflectie over de wereld.
In mijn werk richt ik me al jaren op begrippen als Vrijheid en Bevrijding. Als metafoor gebruik ik vaak vogels en druppels. Die metaforische beelden heb ik vertaald naar mijn werk ‘Regen van Bewustzijn’. We ontvangen half bewust, half onbewust druppeltjes van bewustwording, die neerdalen op ons hoofd, en die ons stap voor stap het bewustzijn geven dat nodig is om de Nieuwe Aarde te creëren.

 

Het vervolg van project Nieuwe Aarde

Ik heb dit werk speciaal gemaakt voor het project ‘Nieuwe Aarde’ dat het Bijbels Museum organiseerde in 2020. Kunstenaars werd gevraagd een inzending in te sturen waarin zij verbeeldden hoe de ‘nieuwe wereld’ er na corona uit zal zien. Uit de 260 inzendingen werden 12 werken, waaronder mijn inzending, geselecteerd voor een expositie in de Westerkerk in Amsterdam in de periode oktober – december 2020. Mijn werk is ook gebruikt als het beeld van de tentoonstelling op affiches (laatste foto), internet et cetera, en ik heb veel bijzondere en mooie reacties ontvangen.
Na de expositie op deze historische locatie zoek ik een nieuwe bestemming voor mijn werk. Ik heb in de Westerkerk gemerkt dat het werk uitnodigt tot nadenken en mediteren en dat het voor mensen ook een moment van rust en reflectie kan bieden in deze hectische en onzekere tijd.
Ik hoop erg dat mijn werk deze rol kan blijven vervullen op een mooie, nieuwe plek. Het werk kan bijvoorbeeld worden voorzien van een aantal poefen of bankjes waardoor mensen worden uitgenodigd om even rustig te zitten en/of te mediteren (zie de foto’s). Ook zou het mogelijk zijn om teksten (bijvoorbeeld via een geluidsdrager) met filosofische boodschappen en/of muziek te koppelen aan de installatie om er zo meer een totaalervaring van te maken en mensen deel te laten maken van het project.

 

 

Over de kunstenaar

Lego Lima is een Braziliaans-Nederlandse kunstenares en woont en werkt vanaf 1992 in Nederland. Haar zeer herkenbare en expressieve werk ontving al veel lovende kritieken, en werd meermalen onderscheiden. Zo won ze de meest prestigieuze grafiekprijs van haar geboorteland, de prijs van de biënnale van Curitiba. Lego Lima exposeerde onder meer in Brazilië Nederland, België, Slovenië, de VS en Japan. Recente highlights waren onder andere exposities in het Museum voor Moderne Kunst in Campinas, Brazilië, en in Museum de Wieger in Deurne, Nederland.

De grote expressieve kracht én het unieke lijnenspel in haar gravures zijn de twee elementen die in bijna alle beschouwingen over haar werk terugkeren.
Het eerste, de expressieve kracht, is een direct gevolg van de gepassioneerdheid waarmee Lego Lima werkt. Het lijnenspel – grillig, onverwacht, speels en uiterst oorspronkelijk – is dé handtekening van Lego Lima. Aan de lijnen ontlenen Lego’s gravures hun dynamiek en beweeglijkheid en hun wonderlijke, robuuste schoonheid.

Praktische informatie

Afmetingen:
400 x 285 cm.

Materiaal:
Multimediaal project in 3D; Een digitale print op canvas; gespannen op frame; op de grond voor de print wordt een installatie van menselijke figuren geplaatst (toelichting: ik maak een linosnede als basiswerk; deze gravure wordt opgeblazen tot een digitale print en krijgt zo een monumentale uitstraling; de menselijke figuren zijn kleine linosnedes).

Download het hele artikel